ddd. (carta de presentació)
Dramatúrgies del debat és una acció i col·lecció de protocols de conversa. Activar aquests dispositius apunta a restaurar l’estructura dialèctica de la trobada entre públic i artista (la postfunció).
El projecte neix de la mà de Roberto Fratini, ideòleg del manifest i escriptor compulsiu dels protocols de conversa, amb la voluntat de hackejar els debats postfunció. Mal resumit, va de jugar amb l’experiència dels rols de les arts escèniques —de ser públic, ser artista, ser programadora, ser premsa, ser què— i d’assajar la trobada i el debat més enllà de la funció.
En aquest punt, Agost Produccions entoma els textos de Roberto Fratini i els activa en forma de debats (les activitats), els arxiva, els puja en una web. Fa de mediació entre els actors (els interlocutors) d’aquest joc de conversa, que són les companyies, els teatres, el públic, qui més. I a la vegada fa la mediació entre el text (els continguts) i el seu entorn.
És per això que diem mal resumit. Perquè aquesta web no és Dramatúrgies del debat en sí, és la fórmula —aliena i aliada— que hem trobat per explicar-lo. Es tracta, al capdavall, d’un arxiu (les Cartografies del debat), d'un receptacle del text i, per tant, d’un paratext.
Una introducció a Dramatúrgies del debat
.
Per conèixer Dramatúrgies del debat, podeu accedir als textos que constitueixen el projecte. Els trobareu en els següents enllaços.
Les Premisas, els Mitos y taumaturgias, Dramaturgias del debate i les Dromologías, ubiquen i desenvolupen les coordenades amb què treballa el projecte. En aquests escrits de Fratini hi trobem les claus per entendre el criteri del projecte i el discurs que es desenvolupa al llarg dels debats.
Per la seva banda, els protocols són el nucli dur i el material constituent d'aquest projecte; les eines principals per dur a terme els debats. Cadascún d’ells funciona com un dispositiu o unes instruccions d’ús. El debat postfunció es desenvolupa de mutu acord acceptant les premisses de comportament que estableix el protocol escollit. Algú va decidir que serien noms de ciutats peninsulars.
En darrer lloc, llistem un parell o tres de fitxes que ajuden a entendre els processos de totes les fases del projecte (preparació, realització i arxiu dels debats) i la manera com s'hi relaciona cadascun dels rols i participants implicats (siguin creadors, consumidors, programadors, etc.).
.
Premisas a una herejía del debate
(una introducció a la problemàtica dels debats)*
Mitos y taumaturgias del debate
(un diagnòstic dels mites que sostenen els debats)*
Dramaturgias del debate
(una eclaració de principis)*
Dromologías del debate
(una introducció als protocols de conversa)
Protocol Albacete, Protocol Barcelona, Protocol Belchite, Protocol Cartagena, Protocol Chinchón, Protocol Cuenca, Protocol Jerez, Protocol Numancia, Protocol Ontinyent, Protocol València
Instruccions de joc, Rider tècnic, Dossier de premsa, Recull de premsa (clipping)
.
*Els textos senyalats van ser produits entre 2015 i 2018 i publicats sota el títol Renegociar las dramaturgias del debate, un al·legat contra la bondad del públic, dels artistes i del que hi ha entremig, a la web www.agostproduccions.com.
Les Dromologías van ser publicades per primer cop dins el llibre Escrituras del silencio: figuras, secretos, conspiraciones y diseminaciones de una dramaturgia de la danza (Editorial Paso de Gato).
.
Autoria: Agost Produccions
El contingut col·lateral ddd. (carta de presentació) forma part del arxiu multimèdia del projecte. Està vinculat a la sessió Debat «Pasionaria» com a estela de la interlocució que ha tingut lloc entre Agost Produccions, Agost Produccions, Antic Teatre, Institut del Teatre, Clàudia Brufau i els públics participants